tirsdag 21. september 2010

Utropstegn!

Slag i slag i slag i slag. På ungdomsskolen misunnet jeg de som alltid var så travle. De som hadde people to see places to be, de som var så viktige. Jeg husker jeg skulle ønske at jeg også var så travel og viktig. Nå derimot, nå som jeg er travel (kanskje ikke så viktig, men ok), skulle jeg ønske jeg ikke var det. I dag sto jeg ikke opp før ti over halv sju. Så var det matteprøve, skole, skole, skole, stekt ris, skole, skole og skole. Så var det hjem og le av dette og skifte. Så var det rett i Thereses bursdag hvor jeg diskuterte mangel på mulitikulturelle skolesamunn og spillte Air Hockey med Jenny Marie, og spiste buritos for første gang. Vi drakk også RAW, og konkluderte med at det smakte rosiner, jul og tam Cola - som jo sikkert også var ingrediensene. Vi begynte på Shutter Island, men så var det hjem for min del for å blogge. Kun derfor. Neida. Joda. Neida.

Dessuten må jeg til stadighet ta så mange viktige avgjørelser om dagen. Skal jeg melde meg av eller på? Skal jeg gjøre ting på den enkle eller vanskelige måten? Skal vi kaste kringla med melis, eller skal vi ha den litt til? Alt dette ansvaret.

Så til dagens dype og viktige refleksjoner fra meg om dagens samfunn og dets mangler, forandringer og tjenere: For tiden blir jeg så frustrert over skambruken av utropstegn i språket. Epp, epp epp, ikke kryss ut fanen, ja; nå påfølger mine meniger om det norske språket, men les videre: Det er utropstegn overalt. Man skal ikke bruke utropstegn slik som dette "I dag spiset jeg is! Og den var jammen meg god! Jordbærsmak faktisk!". Det er feil. Det mister sin verdi som utropstegn. De eneste som har lov til å bruke ! etter hver setning er folk som snakker oppover sånn her! Som Harald Eia eller folk med generelt lyse stemmer. Skal jeg gjøre det litt lettere for dere? Ok: Utropstegn er et skrifttegn som brukes for markere avslutning på utrop og interjeksjoner, oppfordringer og ønsker, samt setninger i imperativ. (Wikipedia, my friend). Ållræigt? Så slutt med det. 

Korrekturavdelingen.no sier til og med at de fraråder bruken av utropstegn i skjønnlitteratur. Erlend Loe sier at en forfatter kun burde bruke utropstegnet én gang i løpet av sin karriere,og gjør man det mer så er man ikke no' tess. Hør på en mann som kan sakene sine. Eller på meg da.

Nå må jeg skrive kommentar til en mann som syntes Facebook er teit. Han skal skikkelig få høre det! (Hum, hum).

xoxo Synne, slit med helsa!:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar