lørdag 26. juni 2010

I am a pedestrian

Åiåiåi. Da var jeg hjemme igjen da fra Edinburgh, og jeg har hatt det kjempefint! Var hjemme i går kveld klokka halv 2 om natta, så jeg håper jeg er unnskyldt for at jeg ikke blogget før i dag. Da er det vel dags for å "fylle ut skjemaet" da. Og ja, jeg har tatt bilder. Og ja, jeg har lastet dem over på pcen. Og ja, de er lenger nede i innlegget. Snille meg.

Føler meg: Opprømt. Har kjøpt meg så mye fint!

Nå skal jeg: Blogge, såklaaart.

Beste med turen: Atmosfæren. Mm. Kjempekoselig by med kun grå steinbygninger. Og det var koselig, ikke stygt.

Verste med turen: Uff, må nok kanskje si leiligheten vi bodde i. I alle fall de første dagene. Edderkopper, brannalarmer, hull i gulvet.

Beste med å være hjemme: Legge de nye klærne mine pent inn i skapet.

Lei av: Neei, vet ikke. Å ha vondt i beina kanskje? Men man må jo regne med litt svinn.

Beste souvernir: Den lille sekkepipa vår. Som spiller sekkepipesangen når man trykker på den. Sekkepipe er faktisk gangske morsomt å høre på. Det er ikke stygt. Eller bråkete, men fiiint.

Neste utenlandstur: København i juli. Gleeeder meg. Det blir kos. Og gjett hva: De har TopShop og Urban Outfitters der! Iiik.

Kuleste severdighet å se: Det er jo ingen severdigheter i Edinburgh. Duh. Bortsett ifra Edinburrah Caaastle - kjedelig! Må svare stearinlyskirka.

Har savna: Senga mi. Helt klart.

Nye uttrykk: Pedestrian. Er det ikke fint? Det betyr fotgjenger. "Helløw. Me name is Synne, I am a girrrl, a teenager and a pedestrian. And you, are an aaars". Neida.

Beste kjøp: Oi oi oi. Man kan jo ikke velge mellom barna sine, kan man? Svarer det første jeg kommer på: TopShop-wedgesa.
Ny smak: Haggis. Neida, det smakte jeg ikke. Svarer scrambled eggs. Fordi i Skottland blander man eggene med laksen og serverer. Det kommer ikke hver for seg. Men sånn er det kanskje i Norge også? Aaaah, ogsp Pret-a-manger. Ååh - elsker den caféen.
Har lært: Penger kan kjøpe lykke!

Har glemt: Ååh. Idioen meg hadde med vanlige ladere til Skottland. Men der har de jo tullekontakter med tre hull. Var uten mobil halve turen.

Har fått: Lærdom. Om mote. Kjøpte meg bøker. Har planer og å skrive mer om det i neste innlegg.

Har mistet: Trodde jeg hadde mistet den svarte tighsten min, men det hadde jeg ikke.

Det har altså vært en fryktelig bra tur. Koosemumselig var det. Tror jeg overlater resten av innlegget til bildene jeg. Selv om det sikkert blir mye bildetekst.


Utsikten til boligstrøkene fra handlegata.

Er det ikke helt fantastisk koselig? Skjønner dere nå hva jeg mener med mye grått, men fortsatt koselig? Virkelig koselig.


Meg. I en trapp.

Den ser kanskje enormt bred ut, men det var den ikke. Det var en av mange snarveier rundt om i Edinburgh. I stede for å følge gata, kunne man smette opp mellom hus for å komme til neste gate. Både koselig, og skummelt.


På Starbucks.

Siden jeg er jente og siden jeg fjortis og siden jeg er blogger så må jeg obligatorisk forgude frappucino. Spesielt den med sjokolade og spesielt den fra Starbucks. Så jeg bestemte jeg for å prøve en. Og dere, jeg må si dere: Jeg er ikke overbevist. Tvert imot. Det smakte dårlig milkshake, og jeg ble kvalm etter én slurk. Glad jeg smakte det, men aldri igjen.


Himmel. På. Jord.

Er de ikke fantastiske? Er det ikke uimotståelige? Er de ikke bare det beste som noensinne har skjedd på skofronten? De er 12,5 cm. De er høyere en Choosa. Men i og med at de har platå foran, så er ikke foten min i like stor vinkel som i andre Choosa.


Au da. Kanskje ikk meg fra min beste side. Jau jau.

Husker ikke helt hvor dette er ifra jeg. Jo, ifra der jeg blogget. Er ikke den nye jeansjakka mi fin? Takktakk.


Auauauauau.

Fra dagsturen vår til Glasgow. De nye wannabe Chanel-ballerinaene mine gnager. På tre steder. På hver fot. Takk Gud for gnagsårplaster. Selv om dette ikke er gnagsårplaster. Er faktisk ikke helt sikker på hva det er. Noe billig drit.


Veske/TopShop, Jakke/Zara, Svart veske/Steven by Steve Madden. Det var vel det essensielle på dette bildet.


Å så flaut det var! Masse folk som så på meg, men alt for et bra bilde. Gjorde det mens de spilte óg vettu. Og det var høyt!


I den eviglange trappa til leiligheten vår. 65 trinn i 90 graders vinkel. Og det var vindeltrapp. Fysjameien.

Genser/TopShop, Veske/Steven by Steve Madden, Klokke/River Island, Shorts/Primark, Sko/TopShop.

Ser at jeg må få meg litt farge.


Stearinlyskirka. Fordi den ser ut som et stearinlys. Men det er ikke noe kirke. Det er et monument.


Foran nasjonalgalleriet.

Siste dagen var vi faktisk litt kulturelle og tok en tur innom nasjonalgalleriet. Interessant nok i grunn.


Siste dagen. Så trist.

Genser/TopShop, Veske/modekungen.se, Topp/Primark, Klokke/River Island, Armbånd/BikBok, Bukse/Gina Tricot.


Har tenkt å legge ut bilder av hva jeg kjøpte også, men det får bli i morgen. Nå skal jeg bare slappe heeelt av, også blir det speiderspillkveld i morgen. Jah, apropos speider. På flyplassen i Edinburgh så jeg en gjeng skotske guttespeidere. De hadde brune speiderskjorter og, ja nettopp - kilt. Det var en once-in-a-lifetime-kombinsjon. De tok faktisk samme flyet som oss, så de er i Norge nå. Hyggelig.

Ellers så må jeg bare få komme med en liten oppfordring helt på tampen av innlegget. Hvis dere noen gang er i Storbritannia foreslår jeg at dere gir penger til de fattige i byen (uteliggerne). De er så søte og høfflige. De var virkelig noe helt annet enn de vi har i Norge. Jeg sier ikke at Norges fattige ikke fortjener penger, men at her i Norge har vi mange organiserte tiggere som jobber i et internasjonalt nettverk og som ikke lider like mye som de vil at vi skal tro de gjør.
     For det første så har de så mange iditotiske mynter i Storbritannia. For eksempeel 1 penny. Det er 1/100 av et pund som er verdt 10 NOK. Altså et 1 penny/pence verdt ca 0,1 kroner om jeg ikke tar feil som jeg sikkert gjør. Uansett så er det et så minimalt beløp som ikke gir deg noe, men som gir dem mye. Selvfølgelg oppfordrer jeg dere til å gi mer enn 1 penny, men alle monner drar. For én ting sier jeg dere: Når du får høre "Thank you, lovely", "You're a good girl you", "Thank you so much darlig" eller til om med "God bless you", så er det verdt så utrolig mye mer enn de 20 kronene du ga fra deg i utgangspunktet. Hva er vel 5 kroner her 30 kroner der mot den følelsen du, og ikke minst de, sitter igjen med etter at du har gjort ditt? Så, grav dypt, eller ikke så dypt, i lommene dine neste gang du ser noen som trenger det.

Woi, ble litt revet med der ja. Nei, det får være nok for i dag.

Adjøss!

xoxo Synne, hjemme igjen:)

1 kommentar:

  1. Hei du! Skal til København i somemr jeg også (om 2 dager) vet du hvor topshop og urban outfitters er, hvilken gate? :)

    SvarSlett