mandag 31. mai 2010

Med et skjevt syn på Grand Prix

Hei. Nå har jeg vært en dårlig, dårlig blogger. Trass i at jeg har planlagt å skrive et eget innlegg om Sigrids massajestol, får det bli en annen gang for dette innlegget skal handle fullt og helt om årest viktigste event: Melodi Grand Prix!

Jeg elsker Melodi Grand Prix, eller Eurovision Song Contest av mange mange grunner. Først og fremst er det gøy at det er lov med dramatiske kostymer og sanger kun basert på kjærlighet eller andre klisjeér. Dessuten er det en happening som samler hele Europa, og som ikke omhandler noen form for sport. Det er hærlig det. Samholdfølelsen man får, når en vet at 125 millioner andre mennsker sitter å ser på akkurat det du ser på er koselig, trygg og inspirerende. Jeg føler at jeg er en del av noe større, samtidig som jeg føler meg veldig, veldig liten. Derfor har jeg nå tenkte å bruke lang tid på et innlegg hvor jeg og bare jeg deler mine tanker om årets Melodi Grand Prix!

I rekkefølge etter opptreden. Tallet bak representerer min poengsum basert på sang, stemme, antrekk, sceneshow og hvor påvirket jeg ble av sangen (fengende, rørende etc). Maks score: 30 poeng.

Aserbadjan, 20:
En internasjonal favoritt, som ikke endte like høyt oppe som forventet. Jeg er selv positivt overrasket over sangen og stemmen. Dette kunne glatt ha vært en populær P!ink-låt.

Spania, 16 poeng:
Ai ai ai. Skandalene er allerede i gang. For nei, mannen i den rosa lua var ikke en del av nummeret. Ellers, så husker jeg ingenting av Spanias nummer: KJEDELIG!

Norge, 23 poeng:
Ha ha ha. Norge er noen skikkelig tapere. "Joda, Didrik er sikret en topp 10 - plassering" "Dette blir barnemat - vi vinner". Så utrolig flaut - 20.plass. 18% av nordmennene trodde han kom til å vinne. Herregud, selvinnsikt? Anybody?

Moldova, 14 poeng:
Å ja, det var hun med den blå øyenskyggen det. Dette blir fryktelig rotete. En fele her, en saksofon der. Jeg henger ikke med. For det viktigste her er jo helt åpenbart den slående likheten mellom den mannlige vokalisten og August som deltok for Island i 2000. Duh!

Kypros, 13 poeng:
Så trist at han ikke engang gadd å pynte seg. Sorry, men jeg faller ikke for "Hei-jeg-har-spillt-på-samme-gitaren-hele-livet-det-er-derfor-den-er-full-av-svart-gaffa-blink-blink" - uttrykket ditt. Du er allerede glemt.

Bosnia Herzegovina, 19 poeng:
Overraskende catchy! "Thunder and lightning na na na", jeg husker fortsatt sangen. Eneste trekket er de fullstendig malplasserte koristene dine. Du fikk allikevel min stemme!

Belgia, 16 poeng:
Au da. Her har vi Taylor Swift om hun var 30 år og en mann fra Belgia. Han ser jo helt lost ut på scenen, hallo hvilken planet er du fra? Jeg holder en knapp på at han bare er en innleid Manpower-vikar.

Serbia, 13 poeng:
Mariann Thomassen møter Willy Wonka. Ikke en god match. Helt forferdelig.

Hviterussland, 12 poeng:
"3+2"? Var det det beste bandnavnet dere kunne komme på? Nest verste opptredenen hele kvelden.

Irland, 14 poeng:
Nei, er det mulig? Hun har jo tatt sangen vår? De er jo "My heart is yours". Slemme, slemme damen. En jumboplass var fortjent.

Hellas, 15 poeng:
Det er vanskelig å tro at de kom så høyt opp. OPA! OPA! Er det virkelig alt dere har å by på? Vi er lei av glattpolerte 40 år gamle menn i trange hvite klær. Og neste gang, skru på mikrofonen!

Storbritannia, 18 poeng:
Like stor flopp som i fjor. Dette var enskikkelig kalkun. Sangen er så lett at den flyr opp til taket og blir glemt minuttet den er over.

Georgia, 19 poeng:
Joda, fint dette, men dere vinner aldri så lenge Aserbadjan er med. Og, hva gjør de to hvitkledde mennene på scenen? Det blir bare helt feil.

Tyrkia, 20 poeng:
Ahhh, hærlig med et lite avbrekk fra alt glitteret. Jeg hørte ikke et ord av teksten, men dere. Det er jo Grand Prix, hvem bryr seg om teksten? Fint fremfør, Mr. Justin Long.

Albania, 21 poeng:
Nok en gang er jeg positivt overrasket. Dette var jo...bra? Jah, det er virkelig "all about you", Albania.

Island, 15 poeng:
Heisann og hoppsann og fallerallera. Det eneste positive med dette var vel den upåklagelig høye Grand Prix-faktoren. Bedre lykke neste år, Island.

Ukraina, 18 poeng:
Dette var vel faktisk det aller siste jeg hadde forventet å se i kveld, men det er ikke så aller verst. Hærlig at hun er alene på scenen, da er det mer personlig. Eller så personlig ESC får blitt da, med 18.000 mennsker i salen.

Frankriket, 19 poeng:
Jeg tar tilbake det jeg sa om at det ikke var noe sport i Grand Prix. Dette lyser jo fotball lang vei. Trass i dette er det allikevel en fin opptreden fordi blandingen av fransk, GP-faktor og smil er så bra.

Romania, 21 poeng:
Neimenn, dette var jo overraskende hyggelig å høre på. Bare kjipt at de sitter ved det pianoet, de skulle jo ha swingt seg rundt på scenen for den optimale opptredenen.

Russland, 14 poeng:
Herregud. Så utrolig pinlig. Jeg rødmet der jeg satt i sofaen. Ikke bare hadde de på seg klær som ga assosasjoner til uteliggere og det snødde, inne. Men han har et bilde av denne påtenkte uoppnåelige jenta i hånda si. Sorry, men dette blir bare stemmer fra Balkan.

Armenia, 18 poeng:
En dårligere versjon av hva Aserbadjan og Georgia allerede har prestert. Og, hva er det hun har på seg? Olabukse? Og en ferskenfarget korsettopp? Og du, vi ser at du har exstentions.

Tyskland, 21 poeng:
Ok, det er bare å legge seg paddeflat. Det er jo bra, det er jo det. "Love, oh love". Catchy. Har ikke så mye å utsette jeg i grunn. Bare dropp den mørke leppestiften neste gang.

Portugal, 16 poeng:
Gjeeeeesp.

Israel, 10 poeng:
Kveldiens laveste score fra meg. Her var det ingenting som klaffa for min del. Kjedelig sang. Kjedelige klær. Kjedelig scene. Jeg hadde ikke husket ett ord av sangen for én millon, og kunne ikke pekt ut artisten blandt to mennesker. Lavmål.

Danmark, 24 poeng:
Heldigvis en liten opptur etter to uutholdelige bidrag. Min favoritt! Her oser det Grand Prix lang vei. Det er selvfølgelig plagiat til tusen, men ok. Det er jo tross alt kveldens i utgangspunktet siste innslag.

Nå må jeg forte meg å poste dette før jeg får tenkt noe mer over det.

Jeg gleder meg allerede til neste år, og uansett hva andre måtte mene: Grand Prix er best!

PS: Jeg sletter alle eventuelle "lite liv" - kommentarer. Selv om jeg er imot å forsvare det man selv velger å blogge om kan jeg komme med denne kommentaren: Min blogg, min tid. Les det, eller drit i det.

xoxo Synne, klasker lanke:)

4 kommentarer:

  1. Belgia, 16 poeng:
    HALLO!!! Han fortjener pluss for en koselig sang da..... (=

    Israel, 10 poeng:
    trekk ned for å synge surt, JA! jeg vet at det er Grand Prix men det får være måte på!

    Det var det maren var uenig da.... (=

    SvarSlett
  2. Klasker lanke tilbake. :)
    Utrolig innholdsrikt innlegg, du. Ganske modig å innrømme at man digger ESC, tror jeg...
    Uansett: Olav Viksmo Slettan - go home. Neste år blir det ny kommentator!

    SvarSlett
  3. Bra anmeldelse. Så ikke noe særlig på GP da men...

    SvarSlett
  4. Du skriver så utrolig bra, Synne!!!:D

    Thale. (:

    SvarSlett