søndag 29. august 2010

Sitér meg på dette

Alle har sine favorittsitater. Noen lever etter favorittsitatene sine. Noen sitater skulle du ønske du selv hadde sagt. Noen sitater har forandret synet ditt på livet. Dette er mine tre favoritter:

"What would you attempt to do if you knew you could not fail?"
- Uvisst/anonym

Er det ikke fantastisk bra sagt? Det er jo frykten for å feile som holder oss tilbake fra å gjøre alt vi ikke velger å gjøre. Så hvis jeg er nervøs eller redd, så tenker jeg bare på dette sitatet. For når det bare er frykten som holder meg tilbake, og ikke selve handlingen, har jeg ingen unnskyldning for ikke å gjennomføre.

"There are two kinds of people: Some do what they believe in, and compromises as little as possible; for the rest, only profit counts. These people are getting more and more power. I am fighting against this, although I know that in the end I can't win."
- Rei Kawakubo (designeren bak merket Comme des Garcons)

Så sant så sant, og fryktelig, fryktelig trist. Aldri før har jeg hørt et så rått og presist utsagn om samfunnet vi lever i i dag. Uten å bli for dyp spør jeg: Hva har vi mennesker blitt til? Hvordan kan man leve et lykkelig liv, når bare utfallet av handlingene dine teller, og ikke selve handlingene? Vi er tilskuere av vårt eget liv, når man lever slik. Så selv om du ikke kan gjøre noe med hvordan andre mennesker lever, prøv i det minste å leve etter dette selv: Gjør hva du tror på, og komprimiss så lite som overhodet mulig! Lykke til!

"See the rock that you hold onto? Is it gonna save you when the earth begins to crumble? Why d'you feel you have to hold on? Imagine if you let go!"
-Katie Melua i sangen "The Flood"

Igjen, veldig riktig. Du tror kanskje du har trygghet i det du holder deg fast i, det som virker så solid, men hva hvis hele tilværelsen rundt faller sammen? Hva sitter du da igjen med? Det er kanskje ikke alltid så lett å se hva det er som holder deg tilbake, men uansett hva det er - forlat det. Bare slipp, hva er vel en stein verdt uansett?

Alle disse tre sitatene sier vel i bunn og grunn akkurat det samme. Gjør det du tror på, og vær fryktløs!

xoxo Synne, inspirert:)

1 kommentar:

  1. Veldig bra. :) Selv velger jeg handlingen i seg selv (ikke utfallet av den), for det er handlingen som får MEG til å føle meg bra. :) Gjør så godt du kan. :)

    SvarSlett