torsdag 26. august 2010

Oppsummeringen oppsummeres

Hei! Nå er det jammen meg på tide å fortelle dere alt som er verdt å vite om Danmark og Hellas. Har jo ikke vært verdens beste blogger i sommer, men det skal forandres vil dere nok se. Da begynner vi da!

Danmark (ikke glem at dette er over en måned siden, så litt har tuslet i glemmeboksen):

Føler meg: Har vondt i skulderen etter en lang dag på Foss.
Nå skal jeg: Blogge.
Beste med turen: Alt vi gjorde. Tivoli, zoo, shopping, Strøket diverse heller morsomme museér. Altså, at det var program. Ooh ja, også hotellrommet. Jeg hadde eget rom med dobbeltseng og tv.
Verste med turen: At jeg ikke fikk kjøpt meg noenting. Er nesten litt flaut. Vi snakker ikke mer om det.
Beste med å være hjemme: Gøy med ny skole da, tross alt.
Lei av: Etter at jeg kom hjem var det deilig å sove lenge (men det gjelder jo ikke nå lenger).
Beste souvernir: Mitt lille Nyhavn gatehus kanskje?
Neste utenlandstur: Hellas da jeg kom hjem fra Danmark.
Kuleste severdighet å se: Her skulle jeg gjerne ha svart Den Lille Havfruen, men den var jo ikke der. Hun var i Kina. Derfor svarer jeg steinen som Den Lille Havfruen skulle ha stått på. Nettopp.
Har savna: Er kjedelig, men svarer igjen at det var deilig å sove lenge da jeg kom hjem.
Nye uttrykk: "Lille fis" Dansk for "lille fjes". En servitrise kalte Agnes for det. Alle nå: Ntååå.
Beste kjøp: Dumt spørsmål.
Ny smak: Müslibrød. Yummy yum!
Har lært: Skulle jo gjerne ønske at jeg kunne halv fjers og fems - systemet, men det kan jeg ikke.
Har glemt: Turen. Neida, ikke hele, men litt.
Har fått: Feriepenger.
Har mistet: Pass. Ikke passet mitt da. Jeg svarer pass.


Hellas (fortsatt frisk i minne. Herregud, jeg var jo i Hellas for en uke siden):

Føler meg: Har vondt i skulderen etter en lang dag på Foss.
Nå skal jeg: Blogge.
Beste med turen: At jeg ble brun! (Og den koselige strandpromenaden. Og at vi hadde så god tid. Ting var ikke så viktig på en måte)
Verste med turen: At jeg fikk skille... (Og at det til tider faktisk ble for varmt)
Beste med å være hjemme: Er jo gøy med ny skole da, det er jo det.
Lei av: Varmen. Ja faktisk, det er lettere å kle seg kult om høsten. Høstmoten er jo best.
Beste souvernir: Oi oi oi. Svarer...gyngehesten min (miniversjon, såklart) og "Ikke se - ikke høre - ikke snakke apene".
Neste utenlandstur: Har faktisk ingen planlagt. Jo, Jamboree i Sverige til neste år, men krysser fingren for en tur til utlandet i vinterferien.
Kuleste severdighet å se: I Hellas? Å jo, sier alle de kalkhvite husene med blått tak. Blir ikke særlig mer gresk enn det.
Har savna: Norsk brød. De hadde bare ferdigoppskjært (skrev først ferdigoppkjørt, men brødet var jo ikke brøyta) tørt tull. Deilig med tjukke, norsk skiver med Brelett og brunost. Jeg spiser aldri brunost jeg, bortsett ifra når jeg kommer hjem fra utenlandsferie. Det er nok patrioen i meg.
Nye uttrykk: "Du er deilig". Det var det en kelner som sa til meg. Tror det han prøvde å si var noe à la "You're lovely", men dette er hvorfor man ikke skal stole på Google Translate dere.
Beste kjøp: Moschino parfymen og klokka mi. Akk, der hærlige klokka.
Ny smak: Gresk...salat? Nei, det har jeg jo smakr før. Jo! Jordbærjuice. Fryktelig forfriskende.
Har lært: Ingen skam å bruke solkrem, for den som ler sist ler best! Sa kjerringa og kasta kyllingen over skuldra.
Har glemt: Hvordan skyer ser ut. Så ikke én eneste sky på 14 dager i Hellas. Kun Moschino-skyer.
Har fått: Brunfarge, klær og nyttig tollærdom (nei, ikke klok av skade - klok av internett).
Har mistet: En terning. Ikke lett å spille Yatzy i varmen...


Viiil dere ha bilder? Nå er jeg flink på bilder dere. Kommenter, kommenter!


Meg og min nye venn Andine fra Tivoli. Hun spiste fiskemat.


Vi var på et museum som het Ripley's Believe it or Not. Der var det masse sære greier. Som dette bilde. Av toast. Sært.


Ripley's kunne også skryte av denne fiolinen av tannpirkere...


...ørret med pels...


...og en tohodet kalv.


Ellers så har jeg ca én million bilder av dyrene i dyreparken, men dere får bare se et. Nemlig dette. Av den blå frosken. Fasinerende, ikksnt?


New Harbour, som Nyhavn sikkert ville ha hett på engelsk.


Og til slutt dette bildet av et kumlokk i Køben. Som dere kan se er de stolte av Mr H.C. Andersen og hans eventyr (her: Den Tapte Tinnsoldaten), så stolte at de gladelig lar folk tråkke på det.

De greske bildene får komme senere. Nå har jeg vært flink, syntes jeg. Takk for oppløftene kommentarer forresten. Alltid hyggelig å logge på og se at det er kommentarer som må godkjennes:)

xoxo Synne, kjøpte forresten ny sekk i dag:)

2 kommentarer:

  1. Liker disse ferieoppsummeringene du har lagt deg til, altså. :) Og de koselige kommentarene fra Embla. :)

    SvarSlett
  2. Den Tapre tinnsoldaten ! TAPRE !!

    SvarSlett