fredag 11. september 2009

11.september

Jeg stjeler ideen til dagens innlegg litt fra Elin sin blogg.
8 år siden 11.september nå i dag. Da jeg var i USA, så var jeg på Ground Zero og på WTC minnemuseum. Der lærte jeg mye, dessuten er det noe av det verste. Museet var fullt av bilder av de som døde (drøyt 3000) og opptak vi kunne høre på fra blandt annet de samtalene redningsmannskapet hadde med hverandre og telefonsamtaler som ofrene på flyene hadde ringt til sine nære. Det jeg ikke visste (litt pinlig), var at de to flyene som krasjet inn i Twin Towers var kapret og menneskene på flyene var normale flypassasjerer. Jeg husker spesielt en av historiene jeg leste på minnesenteret. En far og en sønn som jobbet i tvillingtårnene hadde en telefonsamtale med hverandre. Sønnen jobbet vaneligvis nede i bygningene, mens faren jobbet oppe. Men akkurat da flyene krasjet inn var sønnen en tur oppe i bygningen og faren nede. Sønnen døde, og faren lever antagelig den dag i dag...

 Senteret (minnemuseet) vi besøkte.
Nå bygges det på Ground Zero.
(Trykk på bildene hvis du vil ha dem større).
I kveld går filmen World Trade Center på Tv2. Den skal jeg se!
xoxo Synne, hvil i fred (passer det, eller ble det litt klissete?:D) :)

1 kommentar:

  1. en smule klissete, meeen bra innlegg! hilsen Mira, rest in peace... (det høres bedre ut på engelsk!)

    SvarSlett