fredag 29. oktober 2010

Viktige og reflekterte

Jaaa, har dere savnet meg? Selvfølgelig har dere det. Null blogging skyldes en blanding av crazy mye å gjøre på skolen og dovenskap. Nå har det faktisk gått over en uke siden forrige gang, skremmende. Siden sist har det vært temauke. Vi har vært flinke og reflekterte og viktige og svart på etisks spørsmål og vært på viktig møte hos Hydro og snakket om viktige ting og spist kaker og drukker ekkesl bokse-Farris. Så la vi frem det reflekterte og viktige foredraget vårt for andre reflekterte og viktige personer (les: klassen min), og det gikk fint. I dag var den engelsk fagdag og vi så en svært svært svært bra film "Crash" som anbefales på det sterk sterkere sterkeste. Den hadde alle elementene jeg leter etter i en god film; flere småhistorier som går inn i hverandre, den gir en real aha-opplevelse, og den hadde en akkurat passe balanse mellom forutsigbar og uforutsigbar. Ikke så forutsigbar at det ble kjedelig, men heller ikke så uforutsigbart at jeg satt igjen med en følelse av at jeg var dum. Ok, det var kanskje ikke alle kriteriene, men la gå. Anananbefales i alle fall.

I helgen går ferden til familien og så er det Halloween, men det tror jeg ikke jeg skal gjøre så mye ut av. Visste dere at i dag er den éeeen måned igjen til jeg blir 16. Kewlt. Men jeg skal ikke ha noe nedtellig nei, det er bare sååå 2009.

Før jeg går tenkte jeg og dele noen litteraturtips. I det siste (siden Skottland) har jeg nemlig blitt veldig flink til å lese engelsk sakprosa. IKK *hva skjer med CAps locken? dEN er jo helt klikk* (...)e sånn støvete gammelt Charles Darwin-tull, men noe myyye viktigere. Skikkelig jentefakta.

50 fashion designers you should know
Her står alt om alle. Alle vestentlige da. Og kun det vesentlige. Men fin. Bra. Morsom. Nå vet jeg alt om alle. Eller bare det vesentlige da, om de vesentlige. Ca. 50 stykker.

Fashionista: A century of style icons
Her står alle fra Kylie Minogue til Katarine Hepburn (og også mange andre, mindre kjente, men like kule damer (kun damer)) (elsker paranteser i paranteser), men jeg har ikke boka her og husker ikke navnene. Så dessååå). Hvorfor de er unike og hvordan de ble det.

How to walk in high heels: The Girl's Guide to Everything
Her står alt. Og da mener jeg alt. Også det mindre viktige. Akkurat nå har jeg en pause i boka fordi det står om hvordan man bruker Word og Power Point og andre utdaterte teknologiske greier. Siden boka er fra 2000 blir det litt sånt.

The one hundred: A guide to the pieces every stylish woman must own
Her står de 100 (ja, h-u-n-d-r-e) viktigste plaggene damer må ha. Og i tillegg til dette kommer jo alt det vi ikke trenger også (men det står ikke i denne boka). Poenget mitt var at det er mye. Mye. Her står det listet opp alt fra Mad Money, Missoni knit og svarte nylonstrømpebukser til brosjer, converse og investment vesker (forfatteren Nina Garcia mener at alle vesker egentlig bare er kopier av de fire viktigste veskene; Chanel 2.55, LV Speedy, Hermes Birkin og Gucci Jackie-O, og vet du hva? Det har hun egentlig rett i).

Fifty dresses that changed the world
Har ikke fått begynt på denne ennå, men her er historiens 50 viktigste kjoler. Jeg nevner i fleng: LBD (duh, google det), minikjoler à la Mary Quant (duh, google henne), The Seven Year Itch Dress (Marilyn Monroe) og the mini crini. Det er også tre oppfølgere om fifty shoes, fifty chairs (ok..?) og fifty cars (men det er nok en mannebok).

The Goddess Experience: What makes you happy?
Ja, hva gjør deg egentlig lykkelig? Te eller Vivienne Westwood? Forfatteren har listet opp og forklart 1001 ting som gjør henne lykkelig, for som hun så fint sier: It's the little things in life. Begynte på denne boka i går.

Så nå begynner jeg å bygge opp et fint lite bibliotek som skal gjøre seg fint på kaffebordet hvis det ikke blir større, og fint i en real Billy-bokhylle hvis det blir flere.

Nei dere, nå fér eg. Eller, pakker i det minste.

xoxo Synne, tilbake uten å egentlig ha vært borte:)

1 kommentar:

  1. På tide at du kom tilbake:D oo, jeg vil også lese kule mote-bøker:)

    SvarSlett