lørdag 9. oktober 2010

Ussel Brussel

Neida, var ikke usselt. Det rimte bare:)

Hei! Nå er jeg hjemme igjen fra Brussel. Det har vært fem fine dager helt uten pc (og derfor også helt uten blogging og Facebook. Jeg logget på i stad selvfølgelig, og hadde kun 4 notifications. Så dere vet, fem dager og 4 notifications = jeg er ikke verdt noe). Det har gått slag i slag i slag så jeg har ikke orket å blogge, men nok unnskyldniger dere. Her er sånn jeg hadde det:

Føler meg: Sliten og trøtt. Sto opp klokka fem i dag og har gått hele tiden, alle dagene. Så ja, jeg er litt utmattet. Har jet-lag, selv om det ikke er tidsforskjell.

Nå skal jeg: Lese blogger og se på tv-opptak. Og lese til geoprøve, hvis jeg gidder.

Beste med turen: Ehm, vet ikke helt. Været? Det var ikke Syden-varmt, men det var vår-varmt. Deilig. Også var det jo veldig koselig der da.

Verste med turen: At jeg ble så innmarri sliten. Vet ikke helt hvorfor, for vi går alltid mye på ferier, men denne turen ble jeg spesielt sliten. Kan det skyldes mine nye sko?
Beste med å være hjemme: I.N.T.E.R.N.E.T.T.

Lei av: Humhumhum, fransk tv? Eller kanskje maskinprodusert mat eller hva jeg skal kalle det. Det var godt med en skikkelig brødskive da jeg kom hjem. Med litt sjel, lizom.

Beste souvernir: Kokkedachsen. No doubt om det.

Neste utenlandstur: Vettkke. Har ingen planer.

Kuleste severdighet å se: Næh, det var vel egentlig ingen severdigheter. Vi så Manneken Pis, men han var kjedelig. Jeg svarer River Island - og Dries Van Noten - butikkene:)
Har savna: Norsk tv.

Nye uttrykk: Merci. Eller det er jo ikke nytt, men jeg brukte det veldig mye hele tiden til veldig mange.

Beste kjøp: Eeeehm. De semskede brune wedgesa og en herlig ny bok "The One Hundred: A Guide to the Pieces Every Stylish Woman Must Own" av Nina Garcia.

Ny smak: Brie? Har jo smakt det før, men jeg spiste det masse i Belgia. De har nemlig en fast food-kjede som heter EXKI med slagordet natrual fresh and ready, og det blir jo ikke mye bedre enn det? Der var det masse digg organisk mat og en helt fantastisk sjokolademousse (ou? eller bare o eller bare u?). Også istebrus da. De hadde istebrus. DE HADDE ISTEBRUS!

Har lært: Litt mer fransk og at hæææler kan være både veldig komfortable og veldig ubehagelige.

Har glemt: De franske tallene. Herregud, det gikk helt i stå for meg da vi forhandlet om prisen med en taximann. Vi ville betale mellom 80 og 100, og da sa jeg quarante-vingt i den tro om at jeg sa quatre-vingt (80).Quarante-vingt derimot betyr jo femti-tjue så han trodde vel vi var økonomisk gale. Ja, det er litt vanskelig å skjønne hvis man ikke er inne i det franske tallsystemet. Hvilket jeg tydeligvis ikke er.

Har fått: Skooo og jakkeee og bøkeeer og buuukse. *Glad*.

Har mistet: Money, money, money...:)
 
Vi bodde i Brussel (hovedstaden), men var på dagstur til både Antwerpen (den pulserende shoppingbyen) og Brugge (den koselige gammeldagse byen med hester i gatene og mange turister). Jeg trodde at Brussel kom til å minne om Paris, men der tok jeg jammen meg feil. Brussel lignet veldig mye på Amsterdam. Det er vel derfor de kalles BeNeLux-landene og ikke BeFraLux-landene? Høhøhø. De er nesten identiske byer, med mange like butikker og (ISTEBRUS!) atmosfære. Og været da. Dette været. Også noe annet rart før jeg må avslutte. I Brussel snakker de fransk, men i Antwerpen og Brugge er det nederlansk som gjelder. Noen snakker også tysk. Flamsk og belgisk finnes også der. Jeg tror jeg aldri kunne utvikler et nasjonalfølelse i/til et land som ikke engang har et spåk som samler dem. 
 
Det var dagens meninger.
 
Hadet!
xoxo Synne, hjemme igjen:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar