søndag 2. oktober 2011

En glad banan

Du trenger meg mer enn du kanskje tror. Jeg har nemlig nettopp fullført Norsk Grunnkurs i Førstehjelp, og jeg kan potensielt redde ditt liv. Enten det skulle være at du har vært i en trafikkulykke, får hjertestans, et epileptisk anfall, har falt ned fra et tak, holdt på å drukne, satt noe i halsen eller hva det nå enn skulle være - jeg vet hva jeg skal gjøre for å redde deg, og jeg vet om opptil flere måter å gjøre det på. Så hvis du kjenner meg personlig, vil jeg anbefale deg å holde deg i nærheten av meg så ofte som mulig. Det vil øke dine sjanser for å overleve i en ulykke. Ja, såpass tør jeg faktisk påstå.

Jeg har altså deltatt på I Fyr og Flamme i helga. Et kurs for speiderrovere - og ledere hvor man lærer og får inspirasjon. Det har vært en helt fantastisk helg, og jeg fikk altså muligheten til å ta dette førstehjelpskurset. Selvfølgelig gjorde jeg det da. Og det jeg sitter igjen med nå etter dette, i tillegg til et flott diplom og masse kunnskap, er kjempevonde hender. Især nederst på hendene og øverste del av håndleddet. For jeg lover deg, at det er temmelig tungt å drive hjerte-lungeredning mange minutter i strekk. Det ser kanskje relativt lett ut å bare dytte litt på hjertet, men ærlig talt, det er en skikkelig treningsøkt. Men nå kan jeg det altså. Og jeg kan det godt.

I løpet av helga har jeg også prøvde meg på å lage et pinholekamera stort sett med bare nevene, en skoeske, masse isoleringstape og ekstremt illeluktende kameraveske, eller hva jeg nå skal kalle det. Det er virkelig den sterkeste lukta jeg har kjent noensinne. Det lukta eddik, oppkast og sprit så et svei i både øyne, nese og munn. Og jeg dreiv ikke engang nedi guffa. Jeg sto bare ved siden av. Det var virkelig traumatisk.

Jeg har også laget sukkertøy komponert av diverse varianter av sukker. Bordsukker, druesukker og fargeguggesukker, men det ble godt. Ja, det ble det virkelig.

Nå er jeg utslitt og har omsider lært leksa om at etter en speiderhelg trenger jeg en restitusjonsdag/-kveld. Det er krevende å holde koken selv om det ikke er så fysisk utmattende. Det var det forrige helg, nå er jeg bare sliten etter litt for lite søvn og konstant program. Og var det ikke oppsatt program lagde vi program, men det er bare koselig. Program er bra hjerneføde.

Nå skal jeg restituere litt til og tenke litt mer på helga. Kanskje legge meg selv i stabilt sideleie.

xoxo Synne, hatt en bra helg:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar